مراسم ياد بود از زنده ياد محمودبريالي در شهر ماسکو
کمیسیون تدارک برگذاری مجلس کمیسیون تدارک برگذاری مجلس

مراسم ختم قرآن عظیم الشان بمناسبت گراميداشت يادها و خاطره های جاويدان شخصیت عالی سیاسی ـ اجتماعی کشور روان شاد مرحوم محمود بریالی از سوی شورای شهر ماسکونهضت فراگير دموکراسي وترقي افغانستان روز 26 جنوری سال روان برگزار گرديد.

 

در اين محفل بيش از دوصد تن ازشخصيت های سياسي و اجتماعي ،اعضای سفارت کبرای افغاني در روسيه فدراتيف و نماينده گان لايه های مختلف اجتماعي جامعه افغان مقيم در شهر ماسکو اشتراک ورزيده بودند .

در آغازمراسم آقای احمدشاه مروی رئيس شورای شهر ماسکونهضت فراگير دموکراسي وترقي افغانستان صحبت نموده و به نماينده گي از اعضای نهضت فراگير دموکراسي وترقي افغانستان در شهر ماسکو از اشتراک  هم ميهنان ما در اين مراسم غم شريکي سپاس نموده و از محترم مولوی حيات الله خواهش بعمل آورد تا با قرائت چند آيه از کلام الله مجيد ،مراسم ختم را افتتاح نمايد.

سپس محترم دگرجنرال عبدالقادر يکي از شخصيت های سرشناس سياسي و وزيردفاع پيشين جمهوری افغانستان ضمن توضيح مفصل در مورد شخصيت حزبي – دولتي پاکروان محمودبريالي روشني انداخته و در بخشي از سخنانش از تمام روشنفکران و بويژه جوانان دعوت نمود تا روحيه اتحاد ،اتفاق ،همسويي و همفکری را با صفوف نيرومند شان بخاطر سعادت و بازسازی افغانستان بوجود آورند.

بعداً محترم انجنير نعمت الله يکي از سابقه داران سياسي و فعالان نهضت فراگير در رابطه به کارنامه های سياسي و اجتماعي شادروان بريالي صحبت نموده و مرگ وی را يک ضايعه جبران ناپذير خوانده، و به نوبه خود از اشتراک مدعوين سپاس گزاری نمود.

همچنان محترم سخي غيرت کاردار سفارت افغانستان در ماسکو ضمن صحبت ،برداشت هايش را از شناخت با بريالي فقيد ابراز داشته و در قسمتي از سخنانش از کارکردهای مرحوم بريالي چه در شعبه روابط بين المللي کميته مرکزی و چه در مديريت روزنامه حقيقت انقلاب ثور با قدرداني يادهاني نموده و از حوصله مندی،اخلاق حليم،مصلحت پسندی و پيدا نمودن زبان مشترک او با سايرين جهت پيشبرد کار براساس منافع مردم افغانستان ياددهاني نموده و مرگ وی را يک ضايعه بزرگ سياسي در کشور ما خواند.

همچنان در اين محفل آقای محمدعوض معاون شورای شهر ماسکو نهضت فراگير زندگينامه و محترمه حبيبه صادقي پيام امتنانيه بانو جميله ناهيد همسر زنده ياد بريالي را برای حاضرين به خوانش گرفتند.

بعد از آقای کريم بلوچ ضمن صحبتي وفات مرحوم بريالي را ضايعه بزرگ دانسته و راه و آرمان های او را جاويدان خوانده و ادامه راه او را وظيفه هر فرد وطندوست موثرتلقي نموده و بهشت برين برايش آرزو نمود.

همچنان فواد نعمت به نماينده گي از جوانان افغان در ماسکوصحبت نموده و چنين گفت : با اندوه و قلب افگار درگذشت نابهنگام زنده ياد محمودبريالي اين شخصيت برازندهء سياسي کشور را به جوانان ، همه مردم زحمتکش افغانستان و همه نيروهای ترقي خواه و آزادانديش ،آناني که به دموکراسي،عدالت اجتماعي و اعمار جامعه عاری از استبداد مي انديشند،از نام خود و جوانان همرزم و هم قطار خود در روسيه فدراتيف تسليت مي گويم .

برماست که چه در وطنيم که سخت در آتش ويرانگری دشمنان صلح و آرامش قلب افگارش در خون مي تپد، و چه در خارج از وطن که به يقين به مانند عاشق پاک دل و صادق ،اشک فراق در چشمان مان از دوری اش مي بندد،خاطرات ماندگار رفيق بريالي اين مرد تاريخ را،اين مرد روزهای دشوار را،اين مرد عاشق را که عاشق وطن دردمندش،مردمش و رفقايش بود قلب به قلب انتقال داده و به صفت چراغ راه خويش قرار دهيم .

راه محمود بريالي راه وطنپرستي،راه استقامت،راه اميدواری به برون رفت از تنگنای تاريک،راه صداقت،پاکي و پاکيزه ماندن،راه رفيق عزيز بودن و دلسوز ماندن به فاميل،اولاد و خدمتگذار به همسر  و تا پای جان عاشق پاک ماندن است ،که بايد بمثابه مشعل راه ما جوانان قرار گيرد.

ای خاک ،ای خاک سيه به ياد داشته باش که اين نه آن مرديست که در تنگنای گور فروکش کرده و آرام گيرد،بلکه طنين آواز او،آرزوها و آرمان های او،لبخند زيبای او ،رنج ها و تشويش های او و در نهايت مبارزهء او در ما زنده است ،ما که راهيان و پيروان و علمبرداران صادق راه او هستيم .درود به روان پاک محمودبريالي .

متعاقباً محترم دکتر فاروق فردا مدير مسوول روزنامه نويد روز در مورد شخصيت سياسي سخنراني نموده و نقش فعال مرحوم محمودبريالي در اين راستا را برجسته نموده و در قسمتي از سخنانش گفت : دوستان عزيز بياييد در حالي که به روح محمودبريالي دعا مي فرستيم ،تعهد بسپاريم که سالگرد وفات مرحومي را با دست آوردهايي بزرگ در راه اتحاد،اتفاق و همبسته گي بين الافغاني برگزار نماييم .

در قسمت پايان مراسم محترم دکتور رحمت الله همدرد مسوول مؤقت کميسيون سراسر نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در روسيه فدراتيف صحبت نموده و بر کارنامه ها و تلاش های وطنپرستانه زنده ياد بريالي در مهاجرت اجباری تماس گرفته و در قسمتي از سخنانش چنين گفت :

زنده ياد محمودبريالي با تأمين روابط گسترده و ملاقات های پيهم با فعالين سياسي ،روشنفکران متعهد،شخصيت های برجسته اجتماعي،فرهنگي ،ملي ،علما و روحانيون و با جمع بندی افکار و نظريات انها با درنظرداشت شرايط عيني و ذهني جامعه ما يکي از طراحان خط جديد بخاطر بسيج همفکران بنام نهضت  فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان بود که خوشبختانه مورد استقبال طيف وسيعي از روشنفکران قرار گرفت . که بدون شک رهنمايي های داهيانه او همواره برای اعضای نهضت فراگير چون ميراث گرانبهايي ماندگار خواهد ماند.

پس از ختم بخش اول مراسم  محترم احمدشاه مروی از حاضرين دعوت نمود تا نذرانه يي که از طرف اعضایشورای شهر ماسکونهضت فراگير دموکراسي وترقي افغانستان و هواداران آن ترتيب گرديده بود صرف نمايند.

پس از صرف طعام دعاييه ختم توسط محترم مولوی حيات الله خوانده شد و به روح پاک آن مرحومي دعا نموده و به بازمانده گان شان صبر جميل از درگاه ايزد متعال تمنا نمود.

در پايان محفل آقای مروی به نماينده از مجلس موسسان،شورای اروپايي و شورای شهر نهضت فراگير از حضور و غم شريکي و صحبت های همه جانبه شرکت کننده گان اظهار سپاس و امتنان نموده و تدوير محفل را يک گام مثبت در جهت همسويي و يک پارچگي و اتحاد روشنفکران در شرايط موجود خواند .

 


January 29th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها